Assa Abloy, Volvo Ocean Race, besöker ön!

– ”Hallå där, har ni inte kommit lite fel? Det här är St Barthélemy i Västindien och inte Sidney”?

assaabloysida_besattning_640
Båten vid kaj i Gustavia samt delar av besättningen, Linus Netshagen, Andreas Andersén och Kristoffer Weiner

Nästan samtidigt som Volvo Ocean Race båtarna började komma i mål i Sidney häromdagen, anlände en annan V.O. 60 båt till St Barthélemy. Det visade sig att det var systerbåten och träningsbåten i team Assa Abloy, som deltar med en båt i Volvo Ocean Race.

In i hamnen gled de i onsdags den 4 december. Då kom man direkt från Las Palmas på Kanarieöarna. Jag fick en pratstund med några av grabbarna i besättningen och så här berättade de;

”- Det här är den sponsorbåt som Assa Abloy seglar runt med till de olika hamnar där måletapperna sker i Volvo Ocean Race”. Man är på väg till Miami och kommer att lägga båten där under halva december och hela januari, för att vara med att ta emot tävlingsbåtarna som räknas komma till Fort Lauderdale i mitten av februari.

Högsta uppmätta fart; 33,8 knop

Vi startade i Sverige den 15 september och seglade ner i Europa, till starten i Southampton, vidare till Rotterdam för sponsorseglingar och till La Rochelle i Frankrike. Från La Rochelle seglade vi den 15 november, kl 04.00 på morgonen, kallt och is på däcket och satte kurs direkt mot Kanarieöarna. Friska nordliga vindar gjorde att vi snabbt kom fram. Biscayabukten tog man i ett ”nafs”. Efter 4,5 dygn seglade vi in i Las Palmas. En sträcka på ca 1400 nm. Det blåste tidvis upp mot 20 m/sek och vi uppmätte en högsta hastighet på båten vid ett tillfälle på 33,8 knop. 400 nm på 24 timmar hade vi under vårt bästa dygn. Då gick det undan.

Över Atlanten på 11 dygn

Efter stopp i 2-3 dagar i Las Palmas bar det av den 24 november mot Västindien och St Barthélemy direkt. Man gick ner mot Kap Verde öarna för att fånga upp vindar och strömmar. Man var ända nere vid latitud 14.5 grad Nord. Överfarten av Atlanten gick på ca 11 dygn. En distans på ca 2.800 nm och räknade ut att man höll en snitthastighet på ca 11,5 knop. Vädret över var bra. Inga missöden inträffade förutom att en spinnacker gick sönder. Förresten så gick man med spinnacker hela tiden ända fram till St Barth. Då har man en segelyta på ca 500 m2. Såg delfiner, haj och flygfisk. Faktiskt också en kattuggla ca 150 nm från närmsta kust!

Flygfiskstimmen var nog värst. Linus berättar att när han stod vid rodret på natten, kom plötsligt ett stim flygfiskar hoppandes rakt över och i båten. Han fick dom i ansiktet och på händerna och överallt. Storleken är ett par decimeter.

Båten är en V.O.60. Byggd för ett halvår sedan och är alltså systerbåt till den som just nu är med i Volvo Ocean Race. Denna båt byggdes först och kallas då för ”Ettan”. Vikt ca 13,5 ton och ca 65% av vikten ligger i köl och fena, vilka väger 6,5 resp 1,0 ton.
”Tvåan” är 50 kg lättare, berättar killarna. Segelyta är ca 500 m2 och längden är 60 feet. I tävlingsbåten är man 12 man i besättningen här är man bara 8 st.

Miami nästa!

Efter 3 dygns stopp här på St Barthélemy, seglar man vidare i morgon, fredag den 7 december, direkt till Miami. Dit skall det ta max 4 dygn och det är ca 1000 nm. Bäst seglar båten på halvvind säger grabbarna och det är nog också den vind som de får hela vägen upp till Miami.När målgångsetappen i Fort Lauderdale, Miami är avklarad i mitten av februari 2002, följer man med den stora tävlingen till Baltimore, La Rochelle, Göteborg och sedan i mål i Kiel. Målgång räknar man med i början av juni år 2002.

Besättning från olika nationer.

Besättningen består av 8 grabbar. 4 av dem har seglat över Atlanten förut. Hälften skall vara med och segla i vår och hälften går av efter denna resa.När man gör sponsorseglingar är man bara 4 personer och det räcker. Med nu på resan är Anders Carlberg, 31, skipper, Andreas Andersén, 28, andreskeppare, Linus Netshagen, 26, segelmakare, Kristoffer Weiner, 30, fördäcksman, samt Jonas Länje, 31, crew-member, samt tre utländska grabbar också crew-members, Josh Alexander och Matt Steel båda från Nya Zeeland och Johann Knigge, 21 från Tyskland.

Återvänder gärna till St Barthélemy

”- St Barthélemy är toppen tycker man. Härliga badstränder och god mat. En fin ö. Hit kommer man gärna tillbaka” . Linus och Kristoffer trodde också att dom fått hallusinationer när dom kom till St Barth. De berättar att när man höll på att göra båten ren vid vattenlinjen samma dag som de kom, stod det 25 vackra flickor på kajen. Dom trodde att dom drömde, men det var sant. Det var nämligen miss Karibien flickorna som var på turné, och nu hade turen kommit till St Barth och där stod dom framför en fotograf och for sedan vidare till nästa ö. Vilket mottagande.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.