Vid 16.20 tiden lördagen den 24 mars kraschade ett tvåmotorigt passagerarplan Twin Otter DHC6 från Air Caraibes på väg från St Maarten till St Barth med 17 passagerare.
Planet låg på ”final” bara några sekunder innan det skulle landa men av någon anledning nådde planet inte ända fram utan störtade i området Public.
Samtliga ombord inklusive kapten och styrman omkom. Dessutom dödades en man i ett hus där planet störtade, M.Questel Augustin. Totalt har 20 personer omkommit.
Vad olyckan orsakats av finns ännu inga teorier. Flygplanet rapporterade strax efter start från Juliana på St Maarten att man hade problem med stängningen av någon av de två bagagedörrarna som finns på planet. Man visste inte vilken dörr. Flygplanet har varit i tjänst i ca 20 år. Ögonvittnen har rapporterat att man sett ”objekt” kastas ur planet just innan kraschen.
Katastroflarm utgick och all annan flygtrafik stoppades under 1 timme.
Air Caraibes upprättade genast ett krishögkvarter på flygplatsen. Läkare, psykologer och jurister kom på plats. Vid 17-tiden på söndagen hade man bärgat samtliga kroppar.
Två utredningar har tillsats, dels en för att ta reda på vad som orsakat olyckan och vad som kan göras för att förhindra att det sker en liknande och dels en utredning för att klargöra ansvarsfrågorna kring olyckan.
Hittills har 10 stycken vittnen hört av sig till polisen i anledning av olyckan.
På sjukhuset i Gustavia har man upprättat en mottagning för alla som behöver psykologisk hjälp i samband med olyckan.
Med anledning av olyckan gjordes måndagen den 26 mars till en dag i sorg. Alla företag, skolor, myndigheter m m hade stängt. Ön var i ett chocktillstånd. En minnesgudstjänst avhölls på måndagskvällen kl 18.30 för de omkomna och deras familjer.
Ca 500 personer samlades i och utanför kyrkan. Det hela kändes lite overkligt.
Inflygning till St Barths flygplats är speciell och kräver stor rutin. Samtliga piloter som flyger på denna flygplats måste genomgå en utbildning innan man får landa. Ca 100 starter och landningar sker varje dag under högsäsong. De flesta passagerarna kommer via St Martin, där anslutningsflyg matar in passagerare från Europa och USA.
Olyckan är troligen den största flygolyckan i Aeroport Gustaf III´s 55-åriga historia. Flygplatsen är en livsnerv för transport av turismen till ön. Ca 200.000 passagerare reser med flyg till och från ön per år.