Det är nu två år sedan den stora flygolyckan inträffade här på St Barth då ett plan på inflygning till St Barth, plötsligt girade vänster och störtdök ner i Public. Samtliga passagerare, besättningsmän samt en man på marken omkom, tillsammans 20 personer. En minnessten har placerats vid haveriplatsen och en minnesceremoni hölls den 24 mars där ett antal flygarkollegor och anhöriga deltog.
Orsaken till haveriet har nu utretts av franska haverikommissionen och man har konstaterat att piloterna har vidtagit en manöver som inte är tillåten att göra i luften, nämligen att reversera propellrarna för att uppnå en bromsande effekt på väg ned mot landningsbanan. Detta för att senare förkorta landningen på banan så mycket som möjligt. Någonting har gått snett här. Troligen har man reverserat för mycket, försökt öka gasen igen och uppnå en drivande effekt, men den västra propellern är fortfarande kvar i bromsande läge, vilket innebär att planet hastigt girar vänster då den högra propellern får full kraft. Farten är för låg för att kunna flyga planet och planet ”viker” sig och störtdyker rakt ner med nosen före i ett bostadshus. Den reverserande eller bromsande manövern är endast tillåten då man har hjulen på marken.