Flygplanskrasch

Ett privatplan av märket Pilatus, ett turbopropellerplan, tillverkat i Schweiz, kraschade på St Barth lördagen den 26 oktober.

Piloten, ägaren och instruktören hade övat inflygningsrutiner under tre dagar. Sista dagen gav man sig upp kl 09:00 och startade på bana 10 som vanligt. Det blåste en nordvästlig vind på ca 15 knop.
Man skulle bara göra en kort sväng och sedan landa. Upp i luften och sedan tillbaka och landa på bana 28, vilket innebär att man landar från vattnet. Ganska bra medvind innebär att man måste ha högre fart. Det brukliga flygmönstret med att ta ut svängen och ”etablera” sig på final till bana 28, slarvades det med, enligt vittnen, vilket innebar att när man kom in över banan så låg man för högt och hade för hög fart. Dessutom var det för sent att dra på för att stiga, då berget var i vägen.
Vad göra? Försöka få ner kärran så bra som möjligt, vilket innebar att man studsade ett antal gånger när man bromsade kraftigt, men det räckte inte tillräckligt för att få stopp på planet på banan. Färden slutade i banänden där berget eller kullen tar vid. Planet stannade strax intill vägen som går förbi flygplatsen. Farten vid själva stoppet var ca 30 km/tim. Inga personskador uppstod dock stora materiella skador (se bilder nedan). Flygplatsen var avstängd ca 3 timmar då man måste anlita en mobilkran för att lyfta bort flygplanet. Nyvärde på planet är ca 3 milj Euro.

En haveriundersökning har tillsatts av franska luftfartsmyndigheter och polisen.

STBARTHplancrasch26oct

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.