Inför nyår gästas Gustavias hamn av många båtar från Europa och Amerika. På nyårsaftonen kunde man räkna in 250 båtar i hamnen och på redden. Det är 55 båtar mer än i fjol.
Speciellt kan man märka att båtarna blir allt större i format, 14 båtar är längre än 30 m.
Den största är på 108 m och 17 m bred med ett djup på 5 m. Ombord finns också en segelbåt på 22 m. Detta är rekordet för en privat båt som gästar St Barth.
Till St Barth kommer också ”Tatoosh”, byggd i Tyskland i fjol somras. 93 m x 15 m. Sju däck, jacuzzi och helikopter inkluderad.
Vid frakthamnen har man tillfälligt över nyår ankrat alla båtar över 60 m. Utöver alla yachter har ett antal stora segelbåtar också ankrat upp i hamnen. Många av dom skall vara med och tävla på den nyårsregatta som sker på nyårsaftonen.
Tre frågor till hamnkaptenen;
Bakom kulisserna hos hamnkaptenen Bruno Greaux, arbetar 2 damer och 7 herrar och som ser till all skötsel av hamnen och att allt angående ankomster till gästhamnen fungerar till det bästa. Tre frågor till hamnkaptenen;
Hur kan man ta emot 250 båtar på en ö som bara är 24 km2?
Vid årets slut, är den period på året, då det är allra störst aktivitet i hamnen. Vi är ständigt på språng att ta emot olika båtar. Nyckeln till succén är en bra organisation som kan ta mot alla passagerarbåtar, tenderbåtar till kryssningsfartygen samt segelbåtar och yachter på mycket kort tid.. Det är också att inte låta någon reservera sina platser i förväg. Vi kan ta emot båtar med maxlängder inne i hamnen på 60 m, med ett djupgående på 6 m.
Vad kostar det att ligga i hamnen per dygn?
Priset grundar sig på användingsområde av båten och storlek. Även om den ligger vid kaj eller förankrad vid någon av våra bojar. En yacht, max 60 m, som ligger vi kajen betalar 1.248 FFR per dygn.
Kan hamnen ta emot fler båtar?
Det är en fråga om säkerhet idag. Jag tror vi har uppnått max antal båtar som det ser ut nu. Det är också viktigt att räddningspersonal till sjöss och till lands, vid ev olyckor, kan ta sig fram på ett snabbt och säkert sätt.