Flottbesök och utdelning av Nordstjerneorden

Kl 09.00 tisdagen den 13 maj anlände HMS Carlskrona på sin världsomsegling. Sista hamnen före St Barth var Puerto Rico, där man bunkrade upp proviant och bränsle. Efter St Barthbesöket åker man direkt över till Europa. Resan beräknas ta 10 dagar och då angör man Cartagena i Spanien. HMS Carlskrona beräknas vara hemma igen den 6 juni, på svenska flaggans dag.

Senast fartyget gästade St Barth var i januari 1999.

Nu var man här. Ca 170 förväntansfulla officerare, kadetter och värnpliktiga fick 2 dagar i sol och värme. Ön och Gustavia befolkades med svenskar, dock bara för några dagar. Svenska språket hördes överallt, på badstranden, i baren, i affären. Man ville hinna med så mycket som möjligt.

Kl 18.00 tisdagen den 13 maj var det dags för mottagning på fartyget, samtidigt som ambassadör Frank Belfrage skulle dela ut Nordstjerneorden till Jean Magras. Mycket folk från ön var inbjudna. I stort sett alla i systerföreningen l´ASBAS var där, med ordf Denis och sekr Maj Dufau och i spetsen. Alla Jean Magras släkt och vänner var också där för att fira och naturligtvis också Marius Stackelborough och Daniel Blanchard som redan fått medaljen. Där fanns också borgmästaren Bruno Magras med fru samt Sous-Prefect Patrick Latron med fru. Per Tingbrand överlämnade ett exemplar av Vem är Vem från St Barthélemysällskapet.

Det blev en fin ceremoni på helikopterdäck vid solnedgången strax efter att flaggan halats.

Efter ceremonin bjöd fartygschefen Erik Thermenius ned alla på svenskt smörgåsbord med ädla drycker därtill. Det var inte dumt…….vilka läckerheter, sill, löjrom, rökt lax, köttbullar, prinskorv och jansson…….skall sent glömmas. Efter mat, dryck och mingel var det många som fortsatte till Select Bar där ett lokalt band spelade långt in på natten.

Onsdagen var också händelserik. Kl 11.30 bjöd borgmästaren officerare och kadetter på drink och snacks på Borgmästeriet. Han visade kommunens uppskattning att man kommit till St Barth och lovade att om man ville komma och stanna med HMS Carlskrona en hel månad, så var det inga problem. Han uttryckte också sin tacksamhet över att flottbesöket kom rätt i tiden, då man snart skall ha val om sin självständighet och vilket man hoppas på att det blir under Frankrike och därmed får man behålla de regler som en gång överenskommits när Sverige sålde tillbaka St Barth till Frankrike år 1878.

Och vid 18.30-tiden var det dags för cocktail igen. l´ASBAS bjöd in till drink och snacks på restaurant La Route de Buccanier.

När jag pratade med besättningen var detta en av höjdpunkterna på deras långa resa jorden runt. Man blev väldigt förälskad i ön och dom flesta sade att dom skulle vilja komma tillbaka. Många ville också i fortsättningen försöka hålla kontakt med ön, vilket Per Tingbrand skulle ordna genom att erbjuda dem ett medlemskap i föreningen.

Idag torsdag den 15 maj kl 09.00 var det dags för avfärd. Välkommen tillbaka önskar vi!

[fbalbum url=”https://www.facebook.com/media/set/?set=a.253386694814098.1073741835.206814402804661&type=3″]

HMS Carlskrona ankommer tisdag 13 maj

HMScarlskronaNu är dom snart här. Efter en jordenruntseglats runt Sydamerika, genom Panamakanalen till Puerto Rico och nu till St Barthélemy. Spännande. 

Har träffat Dantes Magras i veckan som håller i lite förberedelser inför deras besök. Fartyget kommer att förtöjas vid den kommersiella hamnen där alla fraktbåtar angör. Detta medför att det blir enklare för besättning och besökanden att komma till och från fartyget. Det kommer att bli en fin siluett i hamnen. Programmet är inte riktigt klart, men enligt Dantes så ankommer fartyget tisdagen den 13 maj kl 09.00 på morgonen. Utdelning av Nordstjerneorden till Jean Magras sker samma dag kl 18.00. Då är alla medlemmar från L´ASBAS inbjudna att närvara. Avresa är planerad till torsdag morgon den 15 maj.

Känt är ju också att hedersmedborgaren Per Tingbrand är med på fartyget. Han ”mönstrade” på i Puerto Rico för att få vara med om ankomsten till St Barth. Måste vara en stor upplevelse för Per.

Undertecknad kommer med ett utförligt reportage angående besöket.

Celebert besök på Jean Magras Bar

Igår kväll när jag kom till Jean Magras bar vid 18-tiden träffade vi på ambassadör Frank Belfrage med fru samt konsul Dantes Magras. Inför stundande utdelning av Nordstjerneorden till Jean Magras på tisdag den 13 maj, har ambassadören från Paris kommit hit.

Detta föranledde ett litet besök hos Jean Magras för att träffas för första gången. Någon bättre miljö att träffas i lär väl knappast gå att uppbringa. Baren är ju Jean Magras liv och där tar han emot många svenska turister varje år. Det är väl ingen som undgått att skriva i den gästbok som alltid kommer fram när svenskarna kommer dit.
– Är det något som behöver kulturminnesförklaras här på ön, så är det denna bar som är unik. Den har funnits från 50-talet och är fortfarande ett vattenhål för byns män som inte klarar sig utan den. Även specerier av alla de sorter säljs.

Utanför baren vajade svenska flaggor dagen till ära för detta celebra besök, och mer skall hända under veckan som kommer. Se bilder nedan från baren.

JEANMAGRASambassadorkonsul
Här ser man på bild Jean Magras med fru samtalar med ambassadör Frank Belfrage med fru och till vänster sitter konsul Dantes Magras

JEANMAGRASflaggor
Svenska flaggor vajade dagen till ära utanför baren

JEANMAGRASbarcollage
Vy från utsidan, Jean Magras samt några svenska gäster som besöker baren

125-årsminne

Det var för 125 år sedan, den 16 mars 1878, som Sverige lämnade tillbaka den karibiska ön St Barthélemy. Detta uppmärksammades idag (läs 16 mars), genom att en grupp svenskar boende på ön samlades på Fort Gustaf vid solnedgången för att höra Lena Jonsson läsa upp en artikel ur Illustrerad Tidskrift från den 28 april 1878, av Gerard Wieselgren.

Han avslutar sin artikel med följande rader;
”Skeppet Vanadis lämnade Barthélemy, efter att hafva mottagit hjertliga, ja till och med rörande välönskningar från ett folk, som ehuru nu mera fransmän med säkerhet dock alltid skall vörda den flagga, hvarunder det fostrats och under hvilken det lärt sig att älska allt hvad svenskt och Sverige heter.”

Vi kan bara bekräfta att man vördar den svenska flaggan högt, fortfarande.

STBARTH125arsfirnde

Turisttrafiken med flyg till St Barth

Antal passagerare som ankommit till St Barth, Gustaf III Aeroport

1999 2000 2001 2002 2003
Januari 10 530 9 990 8 303 6 504 7 777
Fransmän 4 543 4 141 3 472 2 529 2 973
Övriga 5 987 5 849 4 831 3 975 4 804
Februari 11 085 9 699 9 012 8 226 7 844
Fransmän 5 089 3 987 3 502 3 263 2 864
Övriga 5 996 5 712 5 510 4 963 4 980
Mars 10 812 10 710 7 486 5 628 7 817
Fransmän 5 022 4 905 3 158 2 182 2 973
Övriga 5 790 5 805 4 328 3 446 4 844

Här är lite statistik från flyget. Man har ökat med +15% från i fjol. Men det är inte riktigt så bra som 1999. I fjol kom det 163.684 personer till St Barth via flyg. Jämför med 1997 då det kom 202.443 stycken. Efter attentatet den 11 september 2001 kom det under denna period 31% mindre turister än år 1999.

Nu får vi vänta några månader på mer statistik för att se hur flyget utvecklat sig under Irakkriget.

Klart är att från 1999 till i år, har fransmännen minskat med dubbelt så mycket som övriga. Alltså mycket färre fransmän på ön, mer amerikanare vad vi kan se.

Hur blir orkansäsongen i Västindien 2003?

Säsongen infaller under tiden augusti till november, med störst risk under september och oktober. Enligt CSU (Colorado Science Universitet) eller som professor William Gray ”Mr Orkan” på National Hurricane Center i Miami, säger; det blir inte någon försämring i år jämfört med förra året.

Vad betyder då det?
Man ser ingen försämring av den prognos som man lade i december 2002 inför denna säsong. I början april hade man ytterligare en avstämning, vilken bekräftar att det blir en ”normal” orkansäsong.

Vad är då en normal orkansäsong?
Efter denna prognos beräknar man att det blir 12 st så kallade tropiska oväder (9,6 st är medelvärdet, ett medelvärde som är framräknat med anledning av de mätningar som gjorts över oväder som utvecklats mellan åren 1950-2000).
-”Troligen”, enligt CSU, kommer 8 st oväder att passera med stormstyrka; dvs över 119 km/tim ihållande vind, medelantal för dessa oväder är 5,9 st per år. Tre av dessa kan uppträda i större orkaner, dvs minst kategori 3; (dvs över 178 km/tim ihållande vindstyrka) på skalan Saffir-Simpson som klassar in orkaner i 5 olika kategorier.

Fjolårets orkansäsong, 2002, klassades som en ”aktiv” säsong, då man sett 12 st tropiska oväder passera, varav 4 klassades som stormar. Av dessa uppträdde 2 st som större orkaner. Ingen av dessa passerade över St Barth och ingen officiell orkanvarning utfärdades över Iles de Nord.

I april 2002 (för 1 år sedan) lade CSU en prognos som skulle innebära 12 oväder, 7 stormar, varav 3 skulle vara kraftigare – och det stämde ganska väl. Nu får vi se om man lyckats med årets prognos också.

Enligt utdrag från tidningen Le Journal de Saint-Barth nr 538 i april 2003.

Ett nytt liv för Meteorologstationen på St Barth

METEOfortgustafMeteostationen som är belägen vid Fort Gustaf, som i år dessutom firar 50 år, kommer att renoveras och få nytt utseende. Stationen kommer i framtiden att bli ett besökscentrum för turister, som där skall få information om allt inom meteorologi, specifikt för dessa breddgrader.

1998 började man dra upp riktlinjerna för att bygga ett Meteorologiskt Center, där France Météo och St Barth Kommun tillsammans skall investera i ett visningscentrum om meteorologi i Västindien. Byggnaden som utgör en del av gamla Fort Gustaf, är inskrivet hos myndigheterna som ett ”historiskt monument”, vilket innebär att man måste gå varsamt tillväga vid renoveringen och behålla de yttre linjerna i alla fall.

Totalt kommer nybyggnationen att kosta 4,9 milj Fr ( 7 milj SEK). Finansiering ser ut som följer; Météo France 1,0 milj Fr, Consil Régional 0,95 milj Fr, St Barth Kommun 0,75 milj Fr och FEDER (bidrag från Frankrike och Europa) 2,2 milj Fr.

Den nya stationen är redan döpt till ”ESPACE MÉTÓ CARAIBES”. Sedan 1997 är stationen av automatisk modell, som var 6:e minut läser av lufttryck, temperatur, vindstyrka och riktning, luftfuktighet och antal soltimmar. Dessa fakta skickas varje timme via satellit till Météo France regionkontor i Raizet på Guadeloupe, som sedan skickar ut alla värden över hela världen.

Stationen, som byggdes första gången år 1952, kommer delvis att behålla sitt nuvarande utseende, dock kommer man att bygga om den helt interiört där 4 olika avdelningar skall utgöra grunden.
I den första avdelningen visar Météo France sin verksamhet i allmänhet (som från början hette Bureau National Météorologique, som bildades för 100 år sedan). Här skall det också finnas plats för mindre grupper att sitta ner och höra ett föredrag eller att ha ett sammanträde.
I den andra avdelningen skall man presentera olika system och metoder att ta in satellitbilder runt om i världen via Météosat och Goes 8 (amerikansk). En stor skärm över Västindien skall presentera olika platsers observationer vad gäller temp, vind, luftfuktighet m m.
I den tredje avdelningen skall man presentera olika naturfenomen som uppstår och då speciellt stormar och orkaner. Man kommer också att presentera alla tänkbara instrument som finns på marknaden för att en navigatör på havet skall få bästa information om rådande förhållanden och prognoser.
Den fjärde avdelningen är till för besökare där man ska kunna testa sina kunskaper om meteorologi i allmänhet.

Arkitet är Fritz Grenon, från St Ann och han har färgsatt byggnaden i vita och blåa färger. En stor veranda skall placeras på taket dessutom. Byggstart har redan skett så smått, man räknar med att bygget skall vara klart till julen 2003.

Hans Gerremo kommentar; Hoppas också på en liten avdelning för förfriskningar, café eller liknande av något slag. Då skulle det bli ännu bättre.

Årsmöte i L´ASBAS

Vid årsmötet i L´ASBAS den 2 april infann sig ett tjugotal medlemmar. Radarparet Denis och May Dufau öppnade mötet. De utgör tillsammans ordf och sekr. Skattmästare Daniel Blanchard hade gjort ordentliga sammanställningar för det ekonomiska läget under året. Gustavialoppet och Piteådagen är de dominerande akvititeterna som ger bra inkomster och underlag för verksamheten.
Föreningen omsatte i fjol ca 20.000 Euro där Piteådagen står för drygt hälften av inkomsterna. St Barths kommun lämnar också generösa bidrag till föreningen, då man anser att det är viktigt med dom vänskapliga förbindelserna med Sverige och att det ges uttryck genom denna förening.
I år firar man 25-årsjubilem vad gäller Piteådagen. Det var 1978 som man beslöt att Piteå skulle bli vänort till St Barth. Piteådagen firas alltid den 15 augusti i Public på stranden. Detta evenemang är verkligen värt ett besök. Till i år planerar man något extra med tanke på jubiléet.
Gustavialoppet kommer att arrangeras den 30 november i år, för 12 året i rad, och till bästa seniorlöpare från St Barth kommer man erbjuda en flygbiljett till Stockholm för deltagande i Midnattsloppet.
Vid lotteri i fjol på Piteådagen utlottades en resa med uppehälle för två. Paret, som jag inte riktigt har klart för mig vilka det är ännu, åker iväg någon gång under denna sommar.
Vid dessa två stora evenemang som man arrangerar årligen, är målsättningen att få in pengar till ett utökat utbyte med Sverige för att upprätthålla de vänskapliga förbindelserna med varandra.

Vidare meddelades att den kampanj för att få en bekräftelse på att det svensk-franska traktatet som skrevs när Sverige lämnade ön 1878, är gällande, har vunnit framgång. Inte minst hos politiker som man ”lobbat” för i Frankrike. Man visste helt enkelt inte om detta. Innehållet i traktatet innebär att de invånare som jobbar och verkar på St Barth, skall åtnjuta skattefrihet på inkomst. Det gäller även idag, men franska staten vill ändra på det. Det är då som man reagerat här på ön. Inför den folkomröstning angående DOM och TOM staternas frigörande eller direkt styre under franska staten vilket innebär för St Barths del att man släpper samarbetet med regionen, dvs Guadeloupe och lyder direkt under Frankrike, kommer även frågan om traktatet att tas upp för att få ett godkännande av befolkningen på St Barth. En första röstning planeras i juni och en andra i okt-nov. 2003.
Hela denna kampanj har drivits i L´ASBAS regi under 2002. Vilket har visat sig naturligt då det är den förening som har de bästa förbindelserna med sin forna landstillhörighet, Sverige.

När HMS Carlskrona kommer till St Barth den 13-15 maj, man har bekräftat att ambassadör Frank Belfrage från Paris kommer att närvara för att överlämna Nordstjerneorden till Jean Magras, som ännu inte erhållit den fysiskt. Daniel Blanchard fick den vid en ceremoni i Paris den 9 september i fjol.

Ingen förändring i styrelsens sammansättning röstades fram. Med andra ord; gamla styrelsen fick förtroende att driva föreningen framåt ett år till.

St Barth på TV ”Packat och Klart”

Den 23 mars sände Sveriges Television det inspelade reseprogrammet som gjordes här för drygt ett år sedan. Många härliga vyer visades. Ännu ett led i att sprida information om vår gamla koloni i Västindien.

Jag citerar en av tittarna, vars hjärta klappar hårt för St Barth;
– Ett bra reportage med lite historik och mycket känsla, tycker jag. Men det är inte lätt att fånga öns själ.

2-årsminne av flygolycka

Det är nu två år sedan den stora flygolyckan inträffade här på St Barth då ett plan på inflygning till St Barth, plötsligt girade vänster och störtdök ner i Public. Samtliga passagerare, besättningsmän samt en man på marken omkom, tillsammans 20 personer. En minnessten har placerats vid haveriplatsen och en minnesceremoni hölls den 24 mars där ett antal flygarkollegor och anhöriga deltog.

Orsaken till haveriet har nu utretts av franska haverikommissionen och man har konstaterat att piloterna har vidtagit en manöver som inte är tillåten att göra i luften, nämligen att reversera propellrarna för att uppnå en bromsande effekt på väg ned mot landningsbanan. Detta för att senare förkorta landningen på banan så mycket som möjligt. Någonting har gått snett här. Troligen har man reverserat för mycket, försökt öka gasen igen och uppnå en drivande effekt, men den västra propellern är fortfarande kvar i bromsande läge, vilket innebär att planet hastigt girar vänster då den högra propellern får full kraft. Farten är för låg för att kunna flyga planet och planet ”viker” sig och störtdyker rakt ner med nosen före i ett bostadshus. Den reverserande eller bromsande manövern är endast tillåten då man har hjulen på marken.